Er dette vanlige abstinenser?

Jeg har gått på sterke medikamenter som morfin (bare to dager i sterten), oxykontin depot 30-40mg 2x i døgnet og oxynorm 5mg for ekstra ved behov. Dette har vart i 8 uker. Jeg begynte å trappe ned 5mg i noen dager og 5mg til i noen dager, så jeg lå på 40mg i døgnet. Jeg måtte bråstoppe i går på dagen og har i dag en enorm uro, veldig trist og lei meg, diaré som er helt gul og veldig magesmerter. Er dette vanlig? Blir det verre/bedre og hvor fort? Hvor lenge varer dette? Fikk på medisiner grunnet en skade i ryggen.

Kvinne, 23 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Ja, det er vanlige abstinenssymptomer. De vanligste tegnene på abstinens etter opioider er svetting, økt tåreflod, gjesping, vekslende varme- og kuldefølelse, nedsatt matlyst og magekramper, kribling i bena, kvalme og oppkast, diaré, skjelvinger, søvnløshet og rastløshet, muskel- og leddsmerter, rask hjerterytme, forhøyet blodtrykk, gåsehud, utvidete pupiller og økte tarmlyder.
Abstinenssymptomene til korttidsvirkende opioider som morfin og Oxynorm vil typisk være sterkest 36–72 timer etter siste inntak, og symptomene vil som regel ha avtatt betydelig etter fem døgn. Abstinensene til langtidsvirkende opioider som Oxycontin når typisk høyden etter fire til seks døgn og vil ikke ha avtatt betydelig før etter 10–12 døgn.
Hvis du trapper ned medisinene saktere vil abstinenssymptomene også bli mildere. Snakk gjerne med legen din å be om en nedtrappingsplan. Har du allerede fått en plan du følger bør du snakke med legen din om å justere den.