Hei đ
Jeg lurer pÄ om jeg har et problem med alkohol. min far var periode-dranker og utÞvet vold mot min mor i hele min oppvekst sÄ jeg har alltid vÊrt veldig opptatt av Ä kontrollere mitt eget forbruk.
NĂ„ har forbruket Ăžkt sakte, men sikkert. Drikker hver dag 2-3 glass hvitvin eller rĂždvin og mer helgen. Tar kanskje et glass whisky, men veldig sjeldent. Jeg gleder meg til glasset hver dag foran TVen og jeg koser meg virkelig. Har kjĂžpt smĂ„ glass som rommer 1 dl, oppbevarer vin i kjĂžlerom/vaskerom sĂ„ jeg mĂ„ hente meg drikke der, men det hender jeg tar en stor slurk fĂžr jeg fyller glasset mitt igjen. Ikke alltid, men det hender…. Totalt for en uke gĂ„r det med ca 3 liter hvit/rĂžd vin fordelt over hele uken og jeg noterer hver dag.. I tillegg har min mann fĂ„tt innsovningstabletter som jeg ogsĂ„ tar. 2.5 mg Stilnoct hver kveld og noen ganger 5 mg hvis hodet fylles opp av vanskelige tanker. Hovedgrunnen til at jeg drikker er at jeg liker det! Aldri overstadig beruset, men lett beruset. Liker bĂ„de smaken og virkningen. Jeg opplever ikke noe problemer med dette, men har jeg et problem sĂ„nn sett fra deres side? bĂžr jeg vĂŠre bekymret? ser fra legebesĂžk tilbake fĂžr 2000 at jeg har hatt denne dialogen med min lege sĂ„ jeg har alltid vĂŠrt oppmerksom. sĂ„ hvor fort kan dette bli et alvorlig problem for helsa? og er det det selv om jeg selv ikke synes det? hilsen (anonymisert)
Kvinne, 63 Ă„r fra Akershus

RUStelefonen svarer:
SÄ fint at du fÞlger med pÄ ditt eget forbruk, selv om det var en trist bakgrunn for det.
Et problem med alkohol kan vÊre sÄ mye. Det kan vÊre Ä drikke sjeldent men alt for mye, reagere dÄrlig pÄ alkohol (bli sint, aggressiv osv.), vÊre avhengig, drikke sÄ mye at det er skadelig for helsa osv. Aller viktigst er kanskje om det er et problem for deg, eller de rundt rundt deg.
Du kan selv ta en titt pÄ kriteriene for avhengighet:
Avhengighetssyndrom i ICD-10
Ă
sette diagnosen âavhengighetâ kan bare gjĂžres hvis tre eller flere av fĂžlgende kriterier har inntruffet samtidig i lĂžpet av det foregĂ„ende Ă„ret. Brukeren har:
- sterk lyst eller fĂžlelse av tvang til Ă„ innta substansen
- problemer med Ă„ kontrollere substansinntaket med hensyn til innledning, avslutning og mengde
- fysiologisk abstinenstilstand nÄr substansbruken har opphÞrt eller er redusert, som viser seg ved det karakteristiske abstinenssyndromet for stoffet, eller bruk av samme (eller et nÊrt beslektet) stoff for Ä lindre eller unngÄ abstinenssymptomer
- utviklet toleranse, slik at Þkte substansdoser er nÞdvendig for Ä oppnÄ den samme effekten som lavere doser tidligere ga (for eksempel alkohol- eller opioidavhengige personer som daglig kan innta doser som er store nok til Ä slÄ ut eller ta livet av brukere uten toleranseutvikling)
- fÞler Þkende likegyldighet overfor andre gleder eller interesser, som fÞlge av bruk av ett eller flere psykoaktive stoffer, og mer og mer tid brukes pÄ Ä skaffe eller innta stoffer eller komme seg etter bruken
- opprettholder substansbruken til tross for Äpenbare tegn pÄ skadelige konsekvenser, som leverskade etter betydelig alkoholkonsum, depressive perioder rett etter perioder med hÞyt inntak av psykoaktive stoffer, eller substansrelatert reduksjon av kognitivt funksjonsnivÄ, og man kan fastslÄ at brukeren var, eller kunne forventes Ä vÊre, klar over skadens natur og omfang.
Slik vi forstÄr deg er det imidlertid helsa du tenker mest pÄ, og som kanskje er mest relevant. WHO definerer storforbruk for kvinner som 14 alkoholenheter per uke. Over dette forbruksnivÄet er det forhÞyet risiko for helseskader som organskader. Dette er ikke noen absolutt fasit, fordi folk er forskjellige. Likevel virker det, basert pÄ det du skriver, som at du drikker en del mer enn dette i lÞpet av en uke. Hvis det er tilfelle er det best Ä redusere inntaket for Ä bevare en god helse.
Hvis du Ăžnsker det kan du teste alkoholforbruket ditt ved hjelp av en AUDIT-test.
Ănsker du hjelp til Ă„ redusere bruken din kan du snakke med legen din om det, eller prĂžve det nettbaserte programmet Balance (gratis).
NÄr det gjelder mannen din sine medisiner er det best om du ikke tar disse. Trenger du Stilnoct selv er det mye bedre Ä ta dette opp med legen din, slik at du kan fÄ din egen resept. Da passer legen pÄ at det er trygt for deg Ä ta denne medisinen og tilpasser dosen til deg. I tillegg slipper mannen din Ä gÄ tom fÞr tiden, og kanskje mÄtte gÄ en periode uten medisin han egentlig trenger. For Þvrig bÞr dere begge vÊre forsiktige med Ä kombinere Stilnoct med alkohol.