Blande Stilnoct, Tramadol, OxyContin og amfetamin?

Hva skjer dersom man inntar 9 tabletter som inneholde opiod som f eks stilnoct, tramadol og oxycontin i tilleg til en tablett som inneholder amfetamin? Det er ikke fare for liv eller noe men vanskelig å forklare hvorfor jeg spør. Sååå. Er det en farlig dose? Hvordan blir pupillene ved blanding av disse Tablettene? Hvilke syntomer får man og hvor raskt etter inntak får man symptomer?

Kvinne, 19 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Z-hypnotika (Stilnoct) og opioider (Tramadol og OxyContin) virker sløvende. Når man kombinerer sløvende stoffer vil disse som regel forsterke hverandres virkning. Dette kan øke risikoen for overdoser, men det vil også være et spørsmål om mengde og brukerens toleranse.
Amfetamin virker derimot oppkvikkende. Med andre ord vil amfetamin motvirke den sløvende effekten av z-hypnotika og opioider. Dersom du kombinerer sløvende og oppkvikkende stoffer, kan virkningen bli litt uforutsigbar. Hvordan du vil reagere kommer nok an på hvor mye du tar av hver av dem. Den ene stoffgruppen gjør deg sløv, og den andre gjør deg våken. På sett og vis vil du kunne oppleve begge disse effektene samtidig, litt i rykk og napp, noe som gjerne ikke beskrives som spesielt behagelig.
Amfetamin kan bidra til at du føler at du tåler større mengder sløvende stoffer enn hva du kanskje egentlig gjør. Det vil si, dersom du tar en stor mengde sløvende stoffer fordi du «føler at du kan» i amfetaminrus, kan dette være uheldig så snart amfetaminet slutter å virke. Da er det ikke lenger noe i systemet ditt som motvirker effekten av de sløvende stoffene, hvor risikoen for overdose altså blir høyere.
Når du tar opioider, blir pupillene små. Når du tar amfetamin, blir pupillene store. I kombinasjon blir det igjen altså et spørsmål om hvor mye du tar av de ulike typene, hva gjelder størrelsen på pupiller. For samtlige av disse tablettene vil effekten inntreffe innen en time etter inntak.
Vår oppfordring er at du unngår kombinasjon av legemidler, for å være på den sikre siden. Om du likevel bestemmer deg for å gjøre dette, bør du holde deg til svært forsiktige mengder. Dette er særlig viktig dersom enkelte av tablettene har en høy styrkegrad.