Bekymret for broren min som bruker heroin, er det noe hjelp vi kan få?

Hei, jeg er en jente på 20! Jeg er veldig bekymret for storebroren min som jeg vet ruser seg på heroin! Første gang jeg fikk vite det tok jeg det ikke så alvorlig og tenkte at det sikkert bare var en periode! Men så fikk jeg vite at psyken hans ble mye verre og ble da litt bekymret og tok en prat med han! Han sa da at jeg ikke skulle bekymre meg og at han hadde skjønt at det måtte han holde seg vekke fra! Og det gjorde han tror jeg også en stund( har litt kontakt med kompiser og venninner, så får vite litt der fra). Cirka et år etter på nå har jeg igjen funnet ut at han har startet med det igjen! Jeg har også fått vite av en annen person at jeg bør være skikkelig bekymra! Jeg har snakket med min far om dette og vi er veldig bekymret begge to. Vi synes bare dette er en veldig vanskelig situasjon i og med at broren min er godt inn i 20 årene og vi ikke har noen «rett» over han. Er det noe hjelp vi kan få? Vi er veldig desperate og vet virkelig ikke hvordan vi kan ta dette videre, vil ikke at broren min skal slutte å ha kontakt med oss heller siden vil legger oss opp i dette.

Kvinne, 20 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at du (og faren din) er bekymret. Det finnes hjelp han kan få, men en nødvendig forutsetning for at denne hjelpen skal fungere, er at han selv ser behovet for dette. Om han selv føler at han trenger hjelp, finnes det flere alternativer. Du kan jo f.eks. tipse han om å kontakte oss for en samtale, om han vil ha litt info og tips til hvordan han kan gå fram om han vil slutte? Uansett kan du jo prøve å ta en ny samtale med ham; ikke for å prøve å overtale ham til noe som helst, men snarere for å prøve å kartlegge hvor han faktisk står, og hva han tenker om veien videre. På denne måten vil du forhåpentligvis også få en idé om hva du kan forvente av ham fremover.
Vi vil også tipse om at det finnes hjelp til dere som pårørende. Dette handler ikke egentlig om hva dere kan gjøre for broren din – det handler mer om at dere selv har noen å støtte dere på, og noen å snakke med om de tankene og følelsene dere sitter på. På Helsenorges side om pårørendetilbud finner du noen alternativer, som f.eks. Pårørendesentret Stavanger.
Du er selvfølgelig også velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat, om du vil snakke nærmere om denne situasjonen.