Bekymret for at faren til sønnen min ruser seg

Hei! Jeg er bekymret for at far til sønnen min ruser seg. Han har en fortid med mye hasj og div. Og før jeg flyttet fra han fant jeg andres adhdmedisin og valium, samt tomme sigaretter jeg mistenker kommer fra hasjrøyking. Ryktene sier også at han ruser seg ofte på fest. Jeg klarer ikke se for meg at han bruker mens han er med sønnen min, men det er sønnen min og jeg klarer ikke senke skuldrene. Hva bør jeg gjøre?
Pga psykisk vold og samarbeid videre med sønnen vår har jeg ikke lyst å konfontrere han selv.. Hjelp

Kvinne, 30 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at du bekymrer deg for dette. Siden det ikke er aktuelt å ta det opp med ham direkte, vil vi anbefale deg å ta kontakt med familievernkontoret for veiledning. De kan både hjelpe deg med hvordan du/dere skal gå frem i denne saken, samt veilede deg på hvordan du kan snakke med sønnen din om dette. På nettsiden Voksneforbarn.no finner du også mye god informasjon på hvordan du kan snakke med barn om rus tilpasset deres alder.