Alkohol og MDMA/ecstasy

Meg å vennina mi skal drikke oss små fulle klokka 17 på dagen, senere den dagen klokken 21 drikker vi litt som vi blir litt mer enn brisen men ikke full.
Etter det drikker vi ikke mer, men rundt klokken 23 eller 22, tenker vi å ta oss en halv ecstasy pille på 500mg. Så en halv til senere, men hvordan vil dette påvirke rusen? Vil vi kunne føle noe av alkoholen osv. Som vi skal ikke ha drikket rett før vi har tatt alkohol, minst en time før.

Kvinne, 16 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Alkohol og MDMA/ecstasy
Det er ikke anbefalt å ta MDMA/ecstasy når dere har drukket. Jo mer dere drikker på forhånd, jo mer uforutsigbar og ev. ubehagelig kan rusen bli.
Denne kombinasjonen øker sjansen for hodepine og kvalme. Den kan gjøre at du føler deg mer opplagt og mindre full, men risiko for aggressiv oppførsel øker.
Ecstasy øker risikoen for overoppheting og dehydrering av kroppen. Væskeinntak reduserer risikoen for hjerneskade. Sjansen for hjerneskade øker ved oppheting av kroppen, og ved å drikke (noe alkoholfritt) regelmessig kan du unngå dette.
Det er bedre å drikke øl ved MDMA/Ecstasybruk enn ikke å drikke noe. Men det å drikke vann, brus eller andre alkoholfrie drikker er mye bedre enn øl. Dette fordi vi ikke vet nok om risiko forbundet med kombinasjon av alkohol og MDMA/Ecstasy og fordi alkohol i seg selv er vanndrivende og kan bidra til dehydrering. Men, det er også viktig å ikke overdrive mengden væske du inntar, da dette på sin side også kan være skadelig.
Alkohol i kombinasjon med MDMA/Ecstasy kan føre til en stor belastning på hjerte og kar, samt forårsake leverskade. Kombinasjonen kan også føre til midlertidig hukommelsestap, og kan bidra til å utløse psykiske problemer hos disponerte individer.
Doser MDMA/ecstasy
Den dosen du snakker om her (500 mg fordelt på to inntak) er alt for mye. Dere som er uerfarne bør ikke ta så mye. Egentlig burde dere ikke ta noe, men hvis dere først skal ta noe, må dere lese hele denne brosjyren om MDMA/ecstasy. Der står det blant annet:
• Vær nøye og forsiktig med doseringen! For å være på den sikre siden, bør man heller innta en litt for lav enn en litt for høy dose. Dette gjelder særlig uerfarne brukere, som kanskje ikke bør ta mer enn 60-70 mg første gang.
• Vær tålmodig! Det er viktig å være oppmerksom på at det kan ta 20-60 minutter før rusvirkninger inntreffer, og noen ganger også lengre enn dette. Du bør derfor unngå å ta en ny dose selv om du ikke opplever noen rusvirkning med en gang.
• Unngå samtidig bruk med alkohol! Alkohol er vanndrivende, og forsterker den uttørrende effekten av MDMA. Når du er påvirket av alkohol kan du også bli mindre nøye med andre forhåndsregler, som f.eks. doseringen.
• Test stoffet! Generelt er det fordelaktig å få stoffet testet før eventuell bruk, da MDMA noen ganger helt eller delvis kan være blandet ut med andre, mer skadelige, stoffer. Slike test-kits kan bestilles fra private aktører. Merk at kvaliteten på, og nøyaktig heten til, disse kan variere, og at en del tester ikke klarer å skille mellom MDMA og det mer skadelige stoffet PMMA.
• Ikke ta MDMA ofte (spesielt ikke flere dager på rad). Ideelt bør det gå flere måneder mellom hver gang man tar det.
• Vær obs på miljøet! Man bør kun ta MDMA i trygge omgivelser, og sammen med personer man stoler på. Det er en fordel dersom minimum én person i følget unngår å bruke rusmidler, slik at vedkommende kan «ha bakkekontakt» og ta kontroll ved eventuelle uforutsette situasjoner.
• Ikke vær redd for å kontakte helsepersonell ved behov! Helsepersonell har taushetsplikt, også når det gjelder bruk av illegale rusmidler.
• Hvordan unngår man heteslag? Du bør drikke tilstrekkelig med væske når du bruker MDMA. Juice og sportsdrikker gir i tillegg elektrolytter (salter og mineraler). Alkohol bør unngås. Det beste er å drikke små mengder jevnlig. Om du drikker mye vann kan salt mat hjelpe til med å vedlikeholde saltbalansen i kroppen.
– Hvis du danser energisk, ta pauser og hvil.
– Hvis du føler deg varm er det viktig å avkjøle deg. Slutt å danse. Hell kaldt vann over kroppen, eller gå ut i frisk luft.
– Det er viktig å påpeke at vann ikke er en motgift mot MDMA. Ikke overdriv vanninntaket da dette kan være farlig!