Abstinenser av GHB

Har brukt GHB på kveldstid i 2 år pga. sterke smerter grunnet skade som oppstod under operasjon på ullevål sykehus. Tradisjonelle smertestillende som opioider har ikke dempet smertene mine tilstrekkelig.
Har tatt 1-2 doser ghb på kvelden, for å dempe smertene og for å få sove.
Jeg fikk aldri noen abstinenser av dette overhode, tok meg alltid noen pause-dager i løpet av uka for å være på den sikre siden.
I vinter eskalerte forbruket mitt i en periode til 24/7-bruk, da jeg ble avvist på legevakten flere ganger, og fikk indirekte beskjed om å fortsette med GHB, de kunne ikke gjøre noe for meg.
Det var først etter denne perioden jeg kjente på «abstinenser».
Hadde rykkninger over hele kroppen, ekstrem krampe under føtter og i håndflate.
Kjennes som om noen rykker i senene i armen min
Jeg har hatt edema i bena i mange måneder uten at jeg får det til å forsvinne.
Utover dagen får jeg sterkt press i bena og eneste som fjerner det er ghb eller alkohol.
Tærne mine har fått rød-blå farge på tåneglen, med kun vanlig farge helt ytterst.
Jeg har kun fått fysiske bivirkninger/abstinenser, jeg har aldri følt meg dårlig psykisk, no jeg burde hvis jeg hadde fått skikkelige abstinenser.
Under denne perioden ble jeg «helt parkinson» i armen opp til albueleddet, når jeg våknet etter en stor dose ghb. Hånden min var 100% ubrukelig, kunne i plukke opp å løfte et papir på bordet engang. Tok 1 uke før armen var helt tilbake.
Det hender fremdeles at jeg våkner opp og hånden min er helt lammet, men blir normal i løpet av sekunder/minutter. Lammelsen er tilstede akkurat i det man våkner fra søvn.
Føler fastlege ikke har nok kunnskap/tid til å hjelpe meg med dette, har tatt det opp.
Er det noen med kunnskap rundt GHB hos dere som kunne hjulpet med å forstå hvorfor jeg får disse merkelige reaksjonene, men ikke de tradisjonelle abstinensene folk pleier å få på GHB. Eventuelt hvor kan man henvende seg for hjelp?

Mann, 25 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
En periode med regelmessig GHB-bruk vil ganske riktig kunne gi abstinenser dersom bruken opphører (eller reduseres betraktelig). Men, konkret hvilke abstinensreaksjoner man opplever, samt intensitet og varighet av disse, vil kunne variere en del fra person til person.
Dessverre er det ikke mulig for oss i RUStelefonen å gjøre noen grundig vurdering av hvorfor du opplever disse konkrete plagene. Det blir en type helsefaglig vurdering vi ikke har mulighet til å gjøre, da dette nok handler like mye om deg som person (og ditt fysiologiske utgangspunkt), like mye som generelle egenskaper ved GHB i seg selv.
Vår oppfordring blir derfor at du kontakter din fastlege, og diskuterer muligheten for å henvise deg til en spesialist. Dessverre er vi ikke kjent med noen spesialister på GHB spesifikt, men mange instanser i helsevesenet har bred erfaring med abstinensproblematikk generelt. Forhåpentligvis vil legen kunne henvise deg til noen som har god kompetanse på akkurat den typen plager du opplever.
Se for øvrig også vår guide Hjelp til å slutte med GHB.