Vil amfetamin vises på vanlig blodprøve hos legen?

Om jeg tar vanlig blodprøve hos legen vil amfetamin da vises? Eller må det spesifikt ses etter? Og om det vises vil legen da anmelde meg?

Kvinne, 25 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi vet ikke hvorfor du skal ta blodprøve, men vanlige blodprøver analyseres ikke for rusmidler. Legen har ikke anledning til å teste deg for bruk av rusmidler uten å orientere deg om det først, og må ha din godkjenning for å gjøre det.
Legen har taushetsplikt og kan ikke anmelde deg for bruk av narkotika, selv om prøven er positiv for bruk av amfetamin. En positiv prøve på rusmidler kan gjøre at legen mistenker at du har et rusproblem, og du kan miste førerkortet hvis.  Det samme gjelder hvis du har omsorg for barn. Da kan barnevernet bli kontaktet med en bekymringsmelding for bruk av narkotika.