Tok Vival før jeg kjørte bil, kan det medføre førerkortbeslag?

Hei …jeg tok en halv 2mlg m Vival på morningen å ble stoppet ca 6 timer senere av politiet å en skrape prøve av tungen som ga utslag på opioner…d ble tatt blodprøver av meg å klinisk test….pga at jeg sliter m lunger å pust har høy sensitive lunger som gir meg kvelningsfornemelse..å angst …jeg lurer på om den halve vil kanskje føre til førerkort beslag når dette omregnes ..følte ikke at jeg va i noen grad påvirket ..men lurer ..

Mann, 62 år fra Finnmark
RUStelefonen svarer:
Først og fremst synes vi det er litt underlig at du fikk utslag på opioider dersom du kun hadde brukt Vival. Vival er ikke et opioid, og det skal ikke gi utslag som opioider – Vival er et benzodiazepin, og skal gi utslag som enten diazepam (virkestoffet) eller som benzodiazepin-gruppe. Nå vet ikke vi om du bruker noen øvrige medisiner i tillegg til Vival, men i så fall kan det være en av disse som ga utslag på opioider. Alternativt kan det også hende at spyttprøven slo ut feil, noe som i så fall forhåpentligvis korrigeres når resultatet fra blodprøven er klart (disse har generelt en lavere feilmargin enn spyttprøver).
Hvorvidt din bruk av Vival kan gi konsekvenser med tanke på ditt førerkort, kommer an på litt ulike ting. Først og fremst er spørsmålet: får du Vival på resept, og bruker du det fast? Hvis det er tilfelle, fyller du i utgangspunktet helsekravene til førerkort, og kan fint bruke Vival og kjøre bil samtidig, uten å risikere at førerkortet inndras. Dette er riktignok opp til legen å vurdere – en vurdering som også handler om flere faktorer enn kun medisinbruken.
Om du derimot bruker Vival mer sporadisk, eller kanskje også bruker andre medisiner som kan påvirke kjøreevnen, kan saken også bli en annen. Dersom du kun bruker Vival sporadisk, eller uten resept fra legen, kan du i prinsippet straffes for ruspåvirket kjøring i det tilfellet du beskriver. Her er det resultatet på blodprøven som blir avgjørende for en eventuell straffeutmåling.
Vår anbefaling blir derfor at du tar kontakt med din fastlege, dersom du er usikker på hvilke regler som gjelder for deg. Dette er noe fastlegen skal kunne informere deg om. Alternativt kan du også kontakte politiet direkte, og be om informasjon eller oppdateringer vedrørende denne saken.