Tatt mye Paracet de siste årene

Hei,
Jeg har tatt mye Paracet de siste årene pga smerter. Noen ganger tar jeg 2- 3 om dagen med mellomrom, men so oftest tar jeg 1. Jeg tar ikke hver dag, og prøver å unngå å ta, men sliter til tider med mye smerter så da fører til at jeg tar en. Er dette farlig?

Kvinne, 33 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
I følge Felleskatalogen skal du ikke bruke Paracet mer enn 5 dager på rad, uten å rådføre deg med lege. Det er ikke fordi det er veldig farlig å bruke det i mer enn 5 dager, men fordi du da bør undersøke hvorfor du har så vondt. Det kan godt hende du allerede har gjort dette, men hvis du ikke har fått en vurdering av lege så bør du få det.
Utover det kan langtidsbruk føre til utvikling av nyreskader, leverproblemer, og andre bivirkninger som for eksempel hodepine.  Det er ikke sikkert du er i faresonen for dette, men få gjerne en vurdering av fastlegen din.