Søsteren min har fått ADHD-medisin og jeg har lyst å prøve

Hei. Søsteren min har nylig blitt diagnosert med ADHD og har derfor fått tildelt Ritalin medisiner. Jeg er fristet til å ta pga mangel på energi og jeg har også hørt at man mister matlysten av slike piller og jeg kunne tenkt meg å gått litt ned i vekt også. Det høres ut som en drømmepille ved at man får masse energi og går ned i vekt. Men jeg er klar over at det er bivirkninger ved medisinene og at man egentlig ikke skal ta dem om man ikke har ADHD. Så jeg bare lurer på hvor alvorlige bivirkningene er? Er deg farlig for meg som ikke har ADHD å ta slike piller? Eller kan det gå fint?

Kvinne, 18 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi kan dele bivirkningene til Ritalin i to, akutte og langsiktige:
Akutte bivirkninger
Vanlige bivirkninger: Høy puls, feber, hodepine, rastløshet, angst, munntørrhet, svimmelhet, skjelving, kvalme, løs mage, tung pust.
Mindre vanlige bivirkninger: Forstoppelse, hevelser i huden, mage- og tarmkatarr, muskelrykninger, blod i urinen.
Langsiktige bivirkninger
Brukt regelmessig over tid, kan enkelte brukere oppleve søvnvansker, aggresjon, angst, depresjon, tretthet, vekttap, ereksjonsproblemer og nedsatt sexlyst. Du kan også bli avhengig av det.
En annen ting er at det er straffbart for deg å bruke Ritalin uten resept. Du kan også skape trøbbel for søsteren din fordi hun ikke vil ha nok medisin, og i verste fall kan bli mistenkt for å ikke bruke medisinen sin slik hun skal. Dette kan få konsekvenser for henne.
Om du føler at du sliter med lav energi, samt ønsker å gå ned i vekt, anbefaler vi at du heller snakker med legen din om dette – sammen kan dere prøve å finne en fremgangsmåte som fungerer for deg, tilpasset deg og dine behov.