Hei. Har diagnose ADHD og får Ritalin for dette. Vanlig dagsdose er 20mg 3 ganger daglig. Har stresset mye med eksamener nå om kort tid. I tillegg dukket det plutselig opp mye familieproblemer som preger tankene mine. Sliter allerede med noe depresjon, får Brintellix for dette, så er nokså under kontroll. Jeg har kjent jeg ikke har klart å jobbe med skole eller delta ordentlig på jobb pga av dette sammen. Jeg har i 3-4 dager nå sniffet oppmalt Ritalin, for å løse problemer med dårlig søvn og lav energi. Det har funket veldig godt, nesten litt for godt. Har aldri sniffet noe særlig før, men prøvd en håndfull ganger. Sniffer aldri mer enn 20mg om gangen, og har det fint på dette til effekten går over. Føler meg forsåvidt helt fin, men vet jo at dette ikke er sunt. Har merket suget til å bare fortsette å sniffe hele døgnet. Hvilke negative helseeffekter har dette på kort sikt? Hvor mye kan jeg sniffe på et døgn uten å gjøre altfor mye skade? Redd jeg kanskje skal gjøre noe veldig dumt, fordi jeg ikke er klar over konsekvensene og grensene.

Mann, 21 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Ritalin skal brukes slik legen har forordnet. Det gjelder inntaksmåte og mengde. Vi kan ikke gi deg et fasitsvar på hvor mye du kan sniffe på et døgn uten å gjøre altfor mye skade.
Brukt som rusmiddel, kan Ritalin gi flere av følgende bivirkninger:
Akutte bivirkninger
Vanlige bivirkninger: Høy puls, feber, hodepine, rastløshet, munntørrhet, svimmelhet, skjelving, kvalme, løs mage, tung pust.
Mindre vanlige bivirkninger: Forstoppelse, hevelser i huden, mage- og tarmkatarr, muskelrykninger, blod i urinen.
Langsiktige bivirkninger
Brukt regelmessig over tid, kan enkelte brukere oppleve søvnvansker, aggresjon, angst, depresjon, tretthet, vekttap, ereksjonsproblemer og nedsatt sexlyst.
Avhengighet
Et regelmessig forbruk av Ritalin kan på sikt medføre avhengighet. Dette kjennetegnes f.eks. ved at du opplever problemer med å slutte, og/eller at du opplever fysisk eller psykisk ubehag dersom du ikke tar Ritalin. Om du opplever problemer med å slutte med Ritalin, bør du ta opp dette med legen din. Det er generelt anbefalt å trappe ned eller avslutte behandling med Ritalin under medisinsk oppfølging.