Sluttet med Oxycontin/Oxynorm

Jeg sluttet på 60 mg oxycontin og 20 mg oxynorm i døgnet over to dager, og jeg har det helt grusomt. Glovarm og iskald på en gang, løper på do og kjenner veldig på kortpusthet og angst….
Er det reaksjon på å slutte så brått, legen min sa det var greit å gjøre det sånn, sa ikke noe om dette. Litt redd…. sikkert pillene, men, blir jo redd…. burde jeg stå i det eller gå tilbake på pillene og følge en nedtrappingsplan?
Blir veldig takknemlig for svar

Kvinne, 37 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Selv om vi ikke kjenner din øvrige helsetilstand, er det veldig sannsynlig at dette er abstinenser. Typiske abstinensplager fra denne type medikamenter, er feberfølelse (kald og varm), oppkast og/eller løs mage, angst, uro, rennende øyne, for å nevne noe. Hadde du trappet ned saktere ville du med stor sannsynlighet fått mildere abstinensplager.
Hvor voldsomme og hvor lenge abstinensplagene vil vare, kommer en del an på hvor lenge du sto på pillene, men du vil sannsynligvis begynne å føle deg bedre om noen dager. Oxycontin og Oxynorm gir abstinenser med varighet på cirka to uker, men det blir gradvis bedre etter noen dager.
Hvorvidt du skal begynne på det igjen eller stå i det, kan vi dessverre ikke uttale oss om, da dette er noe en lege bør avgjøre. Men det er viktig å påpeke at toleransen for opioider går raskt ned, så den dosen du var vant til for få dager siden, vil kunne være for mye å ta i dag.