Redd for abstinens på OxyContin og OxyNorm

Hei. Jeg har, over en lengre periode, stått på oxycontin og oxynorm. Dette er i påvente av en operasjon. Jeg er veldig redd for å bli skikkelig avhengig av disse tablettene, og jeg har ikke tatt dem hver dag, heller ikke 2 ganger om dagen alltid, slik legen har foreskrevet. Siden jeg har stått på dette i flere måneder, og forventer enda flere måneder fremover, lurer jeg veldig på hva jeg kan forvente meg når jeg en gang skal av disse medisinene. Nå står jeg på 10mg av begge. Står også på 150mg sertralin da smertene har gjort meg deprimert (men har god effekt av medisinen). Innimellom prøver jeg å bite tennene sammen mot smertene og har noen dager opphold fra oxy, men etter 2-3 dager er jeg så utslitt av smerter at jeg ikke klarer mer. Hvor lang tid varer abstinenser, og når setter de inn etter avsluttet medisinering av oxy?

Kvinne, 32 år fra Finnmark
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder abstinenser er det vanskelig å forutsi akkurat når, hvor lenge og hvor intenst fordi det kan variere en del fra person til person. Vi anbefaler deg å snakke med lege din om dette, hen bør kunne gi deg den informasjonen du trenger for å føle deg trygg når det gjelder bruk av disse legemidlene. Vi antar at legen har en plan for hvordan du etter hvert kan trappes ned slik at abstinensreaksjonene blir så milde som mulig, kanskje kan det hjelpe deg hvis du tar opp dette allerede nå.
Du finner generell informasjon om abstinenser på opioider på disse sidene til Norsk helseinformasjon.