Mistenker at sønnen min bruker narkotika, hvordan skal jeg snakke med ham om dette?

Jeg fant pulver og et tynt rør i min sønns toalett veske. Mistenker at det er narkotika. Han er 27 år og er student. Og jeg veit ikkje hvordan eg skal snakke med han om dette.

Kvinne, 57 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at du er bekymret, og usikker på hvordan du skal ta opp dette med ham. Vår oppfordring er at du simpelthen spør ham direkte – fortell at du fant dette, at du er bekymret, og at du lurer på hva som foregår. Det er ikke sikkert at han vil gi deg et svar (eller et oppriktig svar), men i beste fall vil du kunne få til en samtale rundt dette. Ikke tenk at du skal måtte tvinge frem noen innrømmelse, eller få ham til å slutte med dette (dersom det stemmer at han bruker rusmidler) – dette er utenfor din makt. Tenk heller at en samtale er et mål i seg selv. Prøv å holde en mest mulig rolig og nøktern tone, og unngå anklager eller antagelser. Forhold deg kun til de konkrete tingene du faktisk vet, og har observert. Legg det gjerne frem slik at dette er noe du trenger å snakke om, heller enn at han trenger å snakke om det.
Se gjerne også våre guider til pårørende for generelle tips. Om du skulle få til en samtale med ham, og har nye spørsmål i lys av denne, er du selvfølgelig velkommen til å kontakte oss igjen.