Kan man undersøke om man har skadet kognitive funksjoner?

Hei igjen,
Stilte et spørsmål ang. cannabis og reduserte/skadet kognitive funksjoner.
Kan man undersøke om man har skadet kognitive funksjoner? Ved bruk MRI eller hos psykolog?
Kunne dere også linket til forskningen som har antydet denne tendensen?
Jeg la også merke til formulering «kan». Det blir litt det samme som at man «kan» få kols av røyk og at men er litt mer sårbar for det i en eldre alder?

Mann, 23 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi antar at du refererer til dette spørsmålet.
Det vil være mulig å undersøke om man har skadet kognitive funksjoner til en viss grad, men en utfordring er at man ofte ikke har noe referansepunkt. Hvilke undersøkelser som eventuelt ville være aktuelle er nok en nevrolog best egnet til å svare på. Det går selvfølgelig også an å teste de kognitive ferdighetene med ulike tester (hukommelsestester, konsentrasjonstester ol.), men det vil være vanskelig å si noe om hvordan man eventuelt hadde gjort det hvis man ikke hadde brukt cannabis.
Dersom du ønsker å sette deg mer inn i dette kan vi anbefale å lese boken » Hva vet vi om cannabis»
Boka er en slags oppsummering av hva forskerne vet og tror så langt. Kapittelet til Jørgen G. Bramness (psykiater ved Senter for rus- og avhengighetsforskning) vil kanskje være spesielt interessant for deg. Han går gjennom kunnskapsstatusen for ruseffekter og potensielle helseskader av cannabismisbruk, mens Pål Kraft ser på konsekvenser på skolegang og utdannelse. Ønsker du å lese selve forskningsrapportene finner du dem i henvisningene i boka.
Det vi mener når vi skriver ordet «kan» er at det er en risiko for svekkelser og skader. Det betyr altså ikke at det alltid vil skje, men at det kan skje. Litt som det eksempelet du viser til.
Vi vil gjerne avslutte med å poengtere det samme som i vårt forrige svar: Selv om enkelte kognitive funksjoner skulle være varig redusert, er heldigvis hjernen såpass plastisk, at du lærer og utvikler deg så lenge du lever. Med andre ord er det ikke slik at du har sluttet å utvikle deg selv om du har røyket hasj daglig i mange år.
Håper dette var oppklarende!