Kan jeg kjøre bil på Neurontin?

Hei. Jeg holder på og ta førerkortet, jeg står på 300mg neurontin x3. Jeg har til nå ikke tatt medisinene kvelden før og morgenen den dagen jeg skal ha kjøretime. Fastlegen er klar over st jeg holder på med førerkort av andre medisinske årsaker. Men han nevnte ikke noe om medisiner. Selv ikke sterkere smertestillende som jeg står på, men disse skjønner jeg selv at jeg ikke skal ta før jeg skal kjøre. Jeg kjenner jeg ikke har tatt neurontin som jeg skal og plages veldig den dagen jeg har kjørt. Så mitt spørsmål er vell, kan jeg kjøre bil på neurontin?

Kvinne, 30 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Gabapentin (virkestoffet i Neurontin) er ikke omtalt spesifikt i lovverket vedrørende generelle helsekrav til førerkort. Det betyr i praksis at det er opp til legen å vurdere om din bruk av medisiner generelt medfører trafikksikkerhetsrisiko – så dersom legen din ikke sier noe annet, skal du kunne kjøre bil som normalt selv om du bruker Neurontin.
For øvrig, når det gjelder «sterkere smertestillende», finnes det i utgangspunktet også rom for å bruke dette og samtidig kunne kjøre bil. Dette er riktignok et spørsmål om konkret hvilke medisiner det gjelder, hvilken dose du står på, samt hvordan disse brukes (f.eks. enten fast eller sporadisk, kortvarig eller langvarig m.m.). Dette er nærmere beskrevet i Førerkortveilederen (se avsnitt om opioider ved kortvarig eller langvarig smertebehandling, dersom det er opioider du sikter til med «sterkere smertestillende»). Også her er det legen som skal kunne vurdere og informere deg om hvilke regler som gjelder for deg, så vår anbefaling er at du tar opp dette med legen din direkte.