Kan jeg bråseponere etter 6 dager med Xanax?

OK, jeg satt nettopp i en halvtime å skrev ut og forklarte situasjonen min før VPN’en min oppdaterte sida, jeg mista alt jeg hadde skrevet. Så jeg prøver på nytt, men det blir kort og konsist.
Jeg hadde en sprekk på Xanax nå fredag den 26.3 Og tok da noe tilsvarende 30mg, nok til at jeg ikke husker mye før jeg våkna neste dag. Jeg tok ingenting neste dag, da halveringstida fra dagen før holdt mer enn nok. De neste 4 dagene tok jeg omentrent 30mg til sammen. Men jeg mistenker at dette var svake piller basert på tidligere erfaringer, og om noen hadde fortalt meg at dette var 0.5mg piller eller utgått på dato ville jeg ikke blitt overrasket. Så dosene kan være mildere enn oppgitt/antatt. Så det er altså snakk om 6 dager med inntak.
Det jeg lurer på er om jeg kan bråseponere etter en såpass kort periode? Jeg er en LAR passient, og vil virkelig ikke avgi uren prøve, da min neste date er 9.4 Jeg kan, om det har noen hensikt og verdt bryet, trikse det til med en korona prøve som isolerer meg til over helga slik at jeg kan kjøpe meg 4 dager med lave doser om det er verdt det. Men jeg vil helst slippe å måtte lyve å missbruke systemet på den måten om det har lite for seg. En ting jeg har kvernet på i hele natt (nei jeg har ikke sovet ett fnugg i natt) er noe fastlegen min sa til meg en gang hvor jeg hadde valgt å trappe ned på egen hånd en gang jeg hadde en 2 ukers periode med bruk av Rivotril. Da sa han at det var helt unødvendig. En så kort periode med bruk av selv tunge benzo varianter var slettes ikke nødvendig, og førte heller bare til seigpining. Jeg er så redd for eventuelle komplikasjoner, og jeg har ingen samboer for tiden som kan passe på meg, så jeg lurer på om det er forsvarlig å kutte nå slik at jeg er på rett kjøl med prøvene om en ukes tid. Jeg har lugget her og kvernet hele natta på dette, og håper virkelig dere kan komme tilbake til meg så kjapt som mulig. Null søvn og begynnende abstinenser i gjør at de få runde jeg har igjen liggende nederst i posen tærer hardt på motivasjonen. Samt at jeg bare har 2 måneder igjen før jeg får tilbake viktige goder som vil kunne hjelpe meg stort videre i mitt nyktre liv. Og ja, jeg vil ha et fortsatt nyktert liv! Jeg rota til en gang, men er like motivert, kanskje mer enn jeg var før da opplevelsen bare var skuffende.
All hjelp, og gjerne så kjappt som mulig, blir satt utrolig pris på

Mann, 43 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Dersom du kun har brukt Xanax over seks dager med inntak, er det neppe nødvendig med nedtrapping. Dette til tross for en forholdsis stor mengde. Bråseponering kan muligens medføre en viss grad av ubehag, men neppe noe veldig kraftig eller langvarig. Dette er riktignok en (kvalifisert) gjetning, mer enn noen absolutt fasit.
Når det gjelder urinprøver, tør vi ikke garantere at du er ren i tide. Alprazolam (virkestoffet i Xanax) vil normalt kunne spores i 4-7 dager i urinen ved en enkeltdose – større doser vil potensielt kunne spores noe lengre. For øvrig vil det også være mulig å spore omdanningsstoffet hydroksyalprazolam i omtrent 1-2 uker, forutsatt at dette testes for spesifikt. Merk at påvisningstider kan variere en del fra person til person.
Angående styrken på pillene, kan vi selvsagt ikke vite hvor sterke de er. Men hva vi kan si, er at Xanax vanligvis omsettes som 0.25 mg, 0.5 mg, 1 mg og 2 mg. Den norske varianten, Xanor, omsettes som 0.5 mg, 1 og 2 mg (samt 3 mg for depot-varianten). Men det kan nok også finnes sterkere varianter enn disse, særlig på det illegale markedet.
Uansett krysser vi fingrene for at du oppnår ønsket ditt om et nyktert liv i nær fremtid, og at du får den oppfølgingen du trenger – alle kan oppleve en sprekk, det viktigste er i så fall å legge det bak deg!