Kan jeg bli straffet for ruskjøring?

Hei. Eg tar urinprøver fast for å beholde lappen. Men eg va litt dum i helga å høykant litt hasj. Eg blei stoppet mandagen etter og slo ut på spyttprøve og måtte ta blodprøve. Men både lege og Polti sa eg ikke va påvirket da. Kan eg da bli straffet for ruskjøring? Hva kommer eventuelt til å skje?

Kvinne, 20 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
For at du skal kunne bli straffet for ruskjøring, forutsetter dette at du faktisk hadde en mengde THC i blodet som overstiger grenseverdiene (tilsvarende 0,2 i alkoholpromille). Sånn vi forstår deg er ikke dette tilfelle. Derfor har vi også vanskelig for å tro at du vil straffes for ruspåvirket kjøring.
Men, selv om du kanskje ikke straffes for ruspåvirket kjøring, kan du jo i prinsippet straffes for bruk av illegale rusmidler generelt (om politiet har belegg for dette). Hvordan dette i så fall vil påvirke prosessen din med urinprøver i forbindelse med førerkort er vi usikre på, men dersom legen din informeres om at du har brukt illegale rusmidler, kan dette potensielt medføre at du må begynne på null igjen hva gjelder urinprøvene.
Uansett: så lenge du ikke hører noe annet fra noen, verken lege eller politi, kan du nok ta utgangspunkt i at du fortsetter med urinprøver som normalt.