Hvordan se forskjell på amfetamin og kokain?

Hei! Jeg har funnet en pose med et eller annet stoff som tilhører min samboer. Han har tidligere innrømt at han har brukt noe før, men at han hadde sluttet. Jeg tror det enten er kokain eller amfetamin jeg har funnet, men kan ingenting om det siden jeg aldri har vært borti dette før. Det eneste jeg vet er at han sniffer det siden jeg fant en sammenrullet seddel og et plastkort ved siden av. Hvordan ser jeg forskjell på de to stoffene?

Kvinne, 56 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det kan være vanskelig å se forskjell på amfetamin og kokain noen ganger – de er ofte til forveksling like. Begge to vil som regel omsettes i form av hvitaktig pulver, med varierende grad av hvor grov- eller finmalt pulveret er. Riktignok kan amfetamin noen ganger ha nyanser av gul, brun o.l., samt være noe mer klebrig, sammenlignet med kokain – men dette kommer altså an på hvor rent stoff det er snakk om, og hva det evt. er utblandet med.
Uansett er det jo god grunn til å tenke at det faktisk dreier seg om én av disse to, og det i seg selv er kanskje det viktigste? Forskjellen mellom amfetamin og kokain er jo ikke egentlig så veldig stor. Amfetamin har gjerne lengre virketid enn kokain, i tillegg til å være vesentlig billigere – mens kokainrusen oppleves gjerne som mer behagelig sammenlignet med amfetaminrus. Utover dette er rusvirkningen av de to hovedsakelig ganske lik. Om du vil vite mer om dette, vil vi tipse om våre faktasider om amfetamin og kokain.
Om du ikke har gjort det allerede, vil vi oppfordre deg til å spørre ham direkte om hva dette er. I beste fall vil han gi deg et ærlig svar på dette, som kan tjene som en inngangsport til en rolig og ordentlig samtale om situasjonen slik den er i dag, og hva han tenker om veien videre. Da vil kanskje vår guide til bekymringssamtaler kunne være til hjelp. Om du har nye spørsmål i lys av en slik samtale, er du selvfølgelig velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat, så kan vi snakke nærmere om dette.