Hvordan kan jeg hjelpe min kone med å slutte med cannabis?

Hei kona min røyker mye. Hun har gjort det i ca 2 år. Det begynte i det små med bare oss to veldig sjeldent så ville hun begynne å røyke oftere å nå er det to til tre store joints om dagen hvis ikke mere til tider. (hvis hun er med venninner som også røyker mye) Jeg røyker en gang i blant i mye mindre mengde. Jeg har bestemt meg nå at jeg skal slutte for godt selv om jeg ser på det som noe man kunne gjodt en gang i året på en hytte tur f.eks. Kanskje vil hun gå i mine fotspor. Hun har blitt en helt annen person av røykingen. (å mener at jeg har blitt det når jeg snakket med hun om det)Hun har begynt å være veldig frekk å forventer nesten at ting skal bli gjort får hun. Blir veldig fort sur hvis det ikke går som hun vil. Det har godt hardt ut på forholdet vårt, matlysten hennes, søvn og energien og sex. Dette er noen hun ikke mener selv. Det er alltid en unnskyldning. (Sliten, vondt i hode osv når det gjelder alt) Jeg blir veldig knust inne i meg av å se at personen jeg elsker å har vært sammen med i 10 år snart blir sånn. Har dere noen råd om hvordan jeg kan hjelpe henne med å slutte? Jeg har lest på alle temaene deres. (Hun mener hun ikke trenger det å at det er alltid noe annet som jeg sa tidligere) Det er så vanskelig å komme igjennom med noe. Håper det har noen råd å tips på hva jeg skal gjøre. Hilsen ektemann 27

Mann, 27 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er en fortvilet situasjon for deg. Dessverre kan vi ikke gi noen tips til hvordan du kan hjelpe henne med å slutte, så lenge hun selv ikke ser noe behov for dette. Det er tross alt krevende å endre en vane når man er motivert. Om hun skulle komme til det punktet hvor hun selv ønsker endring, kan hun naturligvis ta kontakt med oss for en samtale. I så fall kan vi gi noen tips tilpasset hennes behov og situasjon.
Men så lenge det ikke er tilfelle, vil vi oppfordre deg til å ha fokus på deg selv, dine grenser og dine behov. Alle parforhold kan naturligvis ha sine problemer – noen mer alvorlige eller langvarige enn andre. Spørsmålet blir sånn sett også hva du føler at du kan og ikke kan leve med. Dette er det selvfølgelig bare du selv som kan vurdere, men mange i lignende situasjon velger f.eks. å stille et ultimatum, hvor den andre parten kan få et valg mellom å kutte/redusere rusen på én side, eller å avbryte forholdet på den andre siden. Om du skulle gi henne et slikt valg er dette i så fall noe du gjør for din egen del, heller enn for å prøve å fremprovosere noen endring fra hennes side. I så fall må du også være forberedt på å gjennomføre dette i praksis, slik at det ikke bare er en tom trussel.
Du er velkommen til å kontakte oss på chat eller telefon om du vil snakke nærmere om dette.