Hvor sikre er egentlig spyttprøver?

Hei, har vært plaget med falsk positive spyttprøver fra Politiet. Første gangen testet jeg positivt for Kokain og Opium, andre gangen Amfetamin. Har blitt tatt spyttprøver av regelmessig og som regel negativt. Det jeg lurer på er hvor sikker er egentlig denne metoden? Både blodprøver og urinprøver kommer tilbake negativt og saken henlagt. Hadde vært fint å forstått litt mer om hvordan dette fungerer, har mistet mye av tilliten min til Politiet som mistenker meg uten at jeg gjør noe galt og er blitt veldig engstelig for å kjøre bil noe jeg syntes er problematisk.
Håper dere kan svare litt rundt dette.

Mann, 24 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at dette er frustrerende for deg. Når det gjelder spyttprøver og hvor pålitelig denne metoden er, så er de generelt ganske pålitelige, men likevel har de gjerne en større feilmargin sammenlignet med andre metoder. Sånn sett er de først og fremst egnet for å indikere bruk av rusmidler, som deretter må bekreftes eller avkreftes med mer sikre metoder, som f.eks. blodprøver. Grunnen til at spyttprøver likevel er såpass vanlig, handler nok først og fremst om hvor praktiske de er. Det vil være enkelt for prøvetaker å ta en prøve på stedet, den gir raskt svar, og metoden anses som lite inngripende sammenlignet med f.eks. blod- eller urinprøver.