Hvor lenge tar det før man føler seg energisk etter bruk av amfetamin?

Hvor lang tid tar det før man føler seg energisk igjen etter amfetamin bruk? Brukt det hver dag i noen månender nå for har INGEN energi uten, klarer ikke bevege meg, kjempe sliten og tung i kroppen uten.. men vil ikke..

Kvinne, 25 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Først og fremst vil vi si at det er godt gjort å slutte etter noen måneders bruk, det kan være vanskelig. Du skriver ikke hvor lenge det er siden du sluttet, men de første 14 dagene kan være ganske så tunge både fysisk og psykisk. Du kan lese mer om det på vår hjemmeside og i denne artikkelen på Helsebiblioteket. Det at du er sliten kan nok vare noen uker, så det er viktig at du tar godt vare på deg selv. Kroppen din har kanskje vært utsatt for ganske hard belastning i den perioden du brukte amfetamin, og trenger og restituere seg.  Noen har høy aktivitetsnivå, og spiser og sover lite når de bruker amfetamin. Som følge av mangel på hvile og næring blir til slutt kroppen nesten helt utslitt. Så ta det med ro, spis godt, drikk mye veske, så vil du merke at kreftene kommer tilbake etter hvert.
Føler du deg ikke bedre og fortsatt er sliten etter noen uker bør du oppsøke lege for en sjekk.