Hvor lenge må en gå på urinprøver for å få tilbake førerkort?
Hvor lenge må en gå på urinprøver for å få tilbake førerkort? Er det litt opp til fastlegen?

Kvinne, 38 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er vanligvis 6 måneder, men kan også være lengre eller kortere. Det kommer ofte litt an på situasjonen og bakgrunnen, og hva slags stoffer/legemidler/rusmidler det er snakk om.
Her er et eksempel (alkohol). Legene pleier å følge dette regimet:
Helsekrav oppfylt etter seks måneder der månedlig oppfølging viser avholdenhet og normalisering av biologiske prøver som avspeiler alkoholforbruket.
Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil ett år av gangen i tre år forutsatt at minimum kvartalsvis oppfølging viser kontrollert bruk.
Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil fem års varighet, før førerett kan gis med vanlig varighet.
En annen variant er at legen gir muntlig kjøreforbud. Det er ofte kortere og litt mer opp til legen dersom du ikke allerede har mistet førerretten (er i hvert fall vårt inntrykk).
Du kan ha god nytte av å lese kapittel 14 i Helsedirektoratets