Hvor «lenge» er det farlig å bruke amfetamin?

hei
hvor «lenge» er det farlig å bruke amfetamin? har brukt hver dag i 3-4 måneder nå.. føler meg ikke avhengig men føler jeg trenger det for energi, uten så er jeg helt død i kroppen…

Kvinne, 25 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er veldig individuelt. Noen tåler å bruke ganske mye amfetamin over tid, både mentalt og fysisk. Andre blir slitne, både mentalt og fysisk, etter ganske kortvarig bruk.
Det er en den faktorer som avgjør hvor lang tid det tar før skader oppstår: Hvor disponert er brukeren for skader? Hvor disponert er hun for avhengighet? Hva slags inntaksmåte brukes (dropping, snorting, injeksjon, oppløst i væske)? Tar brukeren vare på sin øvrige helse? Kosthold? Søvn og vitaminer? Tar hun pauser i bruken og venter til hun er helt i form igjen etter bruk? Osv osv.
På generelt grunnlag kan vi si at daglig bruk i 3-4 måneder utgjør en temmelig stor risiko for å skli over i avhengighet. Du beskriver i grunnen situasjonen godt selv: «Jeg føler at jeg trenger det» og «uten så er jeg helt død i kroppen». Begge disse utsagnene er gode beskrivelser av en begynnende avhengighet.
Hvis du ønsker informasjon eller tips om hvordan du kan få hjelp, ta gjerne kontakt med oss.
Her finner du mer info om amfetamin. Og her finner du skadereduksjons-tips (amfetamin fra side 29).