Hva beregnes som personlig bruk?

Hva bergenes som personlig bruk av forskjellige rusmidler? Finner bare det den mye omtalte rusreformen sier men ikke det som blir brukt i praksis. Mest intrisert i mdma men hadde vært fint å fått en oversikt over alle dem andre og. Har blitt hanka inn av snuten en tur å æ meine d æ vart tatt med går under personlig bruk men finner ikke nokka eksakte tall

Mann, 19 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Så vidt vi kjenner til, er det i skrivende stund dette rundskrivet fra riksadvokaten (2014) som gir utgangspunkt for straffeutmåling hva gjelder beslaglagte mengder. Hvor nøye denne følges i praksis, er dessverre mer usikkert. Denne tar for seg ulike alvorlighetsgrader og tilhørende strafferammer, og omtaler f.eks. besittelse, oppbevaring, narkotikaovertredelse, grov narkotikaovertredelse m.m.
Hva gjelder besittelse (til personlig bruk) kan du bl.a. lese dette: Bruk og besittelse av narkotika rammes av legemiddelloven § 31 annet ledd (…), og straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder, eller begge deler (…). Besittelse omfatter narkotika i små mengder, og er rent midlertidig befatning med stoff som er forbundet med egen bruk.
Videre er det angitt en oversikt over når politiet kan reagere med «bare» forelegg, ut ifra konkrete doser. I tilfellet MDMA, er dette omtalt i form av Ecstasy-tabletter, hvor politiet kan gi forelegg ved beslag av opptil 20 x 100 mg-tabletter (s. 7). En del andre stoffer er også omtalt med konkrete grenseverdier her.
Merk at dette, som du jo er inne på, vil kunne endre seg hvis rusreformen vedtas.