Er mine kognitive funksjoner kronisk redusert etter år med cannabis?

Hei!
Jeg har sluttet å røyke cannabis. Jeg så deres video om hasj. Vedkommende som svarte på spørsmål sa noe om at man kan hindre videre utvikling av kognitive funksjoner. Jeg begynte forsiktig å røyke da jeg var en 17-19 år. Jeg flyttet så for meg selv og begynte å røyke daglig. Jeg har tatt noen pause i ny og ned, noen av dem bare noen uker mens andre i to måneder. Jeg er bekymret for å ha skadet hjernen irreversibelt. Har nå sluttet, men jeg leser litt på sider som dette i ny og ned. Det hele er veldig forvirrende, og det fordi alle har noe forskjellig å si. Denne ene sier at skadene er reversible, den andre sier at alt håp er ute fordi jeg under 25. Hva jeg lurer på er om jeg i den alderen jeg er kan utvikle meg eller om jeg har stagnert på grunn av cannabis? Kan det være sånn at noen av mine kognitive funksjoner kronisk er redusert?

Mann, 23 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er riktig at unge hjerner er mer sårbare for skader forårsaket av rusmidler. Dette fordi hjernen fortsatt er i utvikling og mer sårbar for påvirkning. Denne artikkelen fra OUS gir en ganske grei oppsummering på årsaken til dette.
Når det gjelder cannabis og kognitive evner, tyder studier gjort på dette at de skadene som forårsakes av cannabis, reverseres etter en viss tid uten cannabis. Men forskningen indikerer også at dette ikke nødvendigvis gjelder for ungdom. Man vet ikke, men man ser altså en tendens til at dette ikke skjer i like stor grad som hos voksne. Og så har man sett denne tendensen såpass tydelig at man går ut i fra at det er slik. Dette er noe som er vanskelig å forske på, men antagelig vil det komme mer forskning på dette i fremtiden. Forhåpentligvis vil det blir tydeligere da.
Uansett, så er det ikke slik at «alt håp er ute». Selv om enkelte kognitive funksjoner skulle være varig redusert, er heldigvis hjernen såpass plastisk, at du lærer og utvikler deg så lenge du lever. Med andre ord er det ikke slik at du har sluttet å utvikle deg selv om du har røyket hasj daglig i mange år.