Er en 18 år gammel gutt. Har holdt på med rusmidler en stund

Hei. Er en 18 år gammel gutt. Har holdt på med rusmidler en stund. Har vært/er den typen som bare hiver i seg dop. Har jeg 2 gram amfetamin liggende, så tenker jeg alltid (må ikke bruke alt idag, 2 striper er vel nok. Må ha litt til de neste dagene fremover) men ender alltid opp med å ta en linje til, helt til det blir tomt. tenker på konsekvensene, men når det ligger fremfor meg, så ender jeg opp med å ta alt for å føle mest mulig rus. Er ofte klar over at jeg ikke kommer til å få noe mere effekt av å ta mere. Å dette kan gjelde andre ting enn doping også. Dette er veldig farlig å det er jeg klar over. Er ofte jeg tar doser som sier seg selv er skadelig. Søker mye på nett for å finne ut hvor mye som er skadelig å sånt, men det stopper ikke meg i å ta mere så får bare konsekvensene komme. Ligger av å til å bare venter på at kroppen skal reagere negativt. Å kan ærlig innrømme at jeg har tatt i meg litt rester av amf idag også. Var sist igår kveld jeg måtte ringe 113 pga kroppen ble helt kvit, tung pust å nesten besvimelse.
Har jo lagt merke til det at andre folk faktisk er flink til å tenke på konsekvenser, men her er jeg som den dommingen jeg er å bare driter i alt for å ha det fett her å nå. Følt meg ganske syk/gal for å være erlig.
Men var først i dag jeg fant ut at det er noe som heter impulsivitet. Folk med adhd har en sjanse for å slite ekstra med dette, å jeg har jo adhd. Føler meg litt mindre dom nå pga dette.
Kunne dere sagt litt om dette? Er det mange som har det likens når det gjelt doping?
Kan dere fortelle litt generelle ting om det jeg har skrevet?
Takk for svar!

Mann, 18 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det du skriver tyder på at du lett kan få en del problemer med rusmidler. Du sier at du «er den typen som bare hiver i seg dop» og ikke stopper før det er tomt. Du «bare driter i alt for å ha det fett her å nå». Dette er ganske vanlige tegn på at du er i risikosonen for å utvikle problemer, og etter hvert avhengighet til rusmidler.
Det kan være veldig lurt av deg å gjøre noe med dette nå, før det blir et for stort problem. Hvis du har ADHD, er det viktig at du får korrekt og god behandling for det. Da er det også lettere for deg å holde deg nykter. Vi vil anbefale deg å ta en prat med legen din om å få mer hjelp for din ADHD. Du kan også kontakt ADHD Norge for råd og veiledning.
Her finner du mer informasjon om amfetamin.