Elevanse, utslag på deksamfetamin og levoamfetamin

Hei. Jeg har en ADHD-diagnose, og får utskrevet Advanz/Elvanse hos lege. Iht. en situasjon hvor jeg måtte levere rusprøver en liten periode, så har det gitt utslag på amfetamin, deksamfetamin OG levoamfetamin. Kan noen hjelpe meg forstå hva som kan ha skjedd mtp. disse utslagene? Eks. den ene som ga positivt utslag på disse, så viser det 34.7 mg/mol på amfetamin, 54% på deksamfetamin og 45% på levoamfetamin.. Er dette høye verdier? Hva vil dette si? Jeg skjønner ikke..

Kvinne, 27 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Elevanse/Aduvanz vil slå ut som amfetamin på rusmiddeltester. Det er mulig å gjøre en spesifikk analyse – en såkalt kiral analyse.  Ved slike analyser vil Elevanse og Aduvanz slå ut på dekstroamfetamin. Det vil ikke slå ut som levoamfetamin.
Om du har fått påvist inntak av levoamfetamin ved spesifikk (kiral) analyse, vil dette altså ikke kunne komme av Elevanse eller Aduvanz.
Når det gjelder verdier, er dette litt for teknisk for vår kompetanse, vi anbefaler deg å spørre de som har analysert prøven for deg. Ta f.eks. kontakt med St. Olav farmakologen, gjerne i samarbeid med legen og be om en faglig gjennomgang.