Bror som ruser seg

Hei. Jeg har en bror som ruser seg. Han innrømmer å bruke det og sier selv han har kontroll, og kun gjør det som andre tar seg en fest innimellom. Jeg tenker at det ikke er tilfelle. Jeg tror han har et langt mer alvorlig forhold til d og at bruken er mer omfattende og hyppigere. Han har mistet jobb nå og sier selv det er andre omstendigheter. Jeg tror heller ikke det er tilfelle. Han innrømmer å ha brukt amfetamin i fler år. Problemet er han ikke vil ha hjelp fordi han mener selv han har kontroll og at det derfor ikke er er problem. Hva gjør jeg ?

Kvinne, 37 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Dersom han verken mener det er et problem, eller ønsker å få hjelp, er det dessverre lite du kan gjøre som pårørende for å få han til å slutte. Du kan være en samtalepartner som utfordrer tankegangen hans litt, og du kan være en støtte ved å si at du stiller opp dersom han selv ønsker å ta tak i dette. Ut over det, er det viktig at du som pårørende ikke kjenner på et ansvar for de valgene han tar, eller kjenner på at det er noe du burde ha gjort for å endre situasjonen – for det er det ikke. Kan det være aktuelt for deg å snakke med et pårørendetilbud? Det er mange pårørende som får mye ut av det. Du kan kontakte oss så kan vi hjelpe deg å finne nærmeste tilbud.