Avhengighetsproblematikk hos partner

Hei
Jeg er bekymret for min partner og vi har problemer med vårt samliv som relaterer seg til avhengighetsproblematikk. Som alle som lever emd eks misbrukere så er tillit ett ømt punkt og det har vi masse av. Min partner har levd så lenge med løgner og dobbelt at jeg tror det er vanskelig for å se hvordan ett «normalt» samliv rett og slett burde være for å stimulere til vekst, men det er på en måte mitt valg at jeg velger å leve med denne byrden, men nok om det. Det jeg er bekymret for nåe rat det virker på meg som om hans rusavhengighet forflytter seg til spilleavhengighet (Langoddsen) det er under «kontroll» på den måten at det ikke er så mange verider og miste hvis det skulle gå helt galt av sted, MEN han selger sin Subutex som han har gått på i over 10 år, han har trappet ned noe på denne i de senere årene og han selger derfor naturlig nok mindre nå enn han har gjort tidligere da dette var «business» . Nå har han EGENTLIG ikke noen grunn for å fortsette salget hvis det er pga pengene, vi har det litt trangt, emn greit.
Så jeg lurer på om det er avhengighet til » miljøet» det å føle at han er viktig og betyr noe som trigger han?
Er det en kombinasjon mellom å få penger til spillingen og følelsen av å bety noe?
Jeg er i en godt betalt jobb og dette tror jeg innimellom er veldig tungt for han, men jeg forsøker og være veldig romslig i min økonomi, uten å drive «veldedighet» , sånn at han ikke skal kjenne på mindreverdighet eller press. Vanskelig balanse, derfor var jeg super happy nå når LAR endelig nådde inn til han for å sette han inn i abeid- derfor skal han nå forsøke seg i ordinør jobb  fom neste uke. Håper virkelig at han klarer det og vil trives. MEN så er spørsmålet mitt da- hva gjør jeg med det at han selger medisinen sin? Er redd dette skal komme ut og at han skal miste muligheten på jobb.

Kvinne, 51 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det er ikke godt å si hva som trigger han og gjør at han selger medisinen sin eller spiller på Langoddsen. Men det er ikke unaturlig å tenke at hans spilling har en del likheter med hans tidligere avhengighet til rusmidler. Spillavhengighet og rusmiddelavhengighet har mange likheter, både i adferd og hvordan det påvirker belønningssystem og signalstoffer i hjernen. Når det gjelder det at han selger sin medisin, er det vanskelig å vite årsaken til. Det kan være at en årsak er, som du selv skriver, for å opprettholde en tilknytning til «miljøet».
Vårt forslag, med mindre du har prøvd dette flere ganger før, og ikke fått noe ut av det, er å snakke med han om det. Det er jo potensielt en interessant samtale, om dere sammen kan reflektere over hva som gjør at han selger medisinen sin. Det er større sjanse for at en slik samtale blir ok om du går inn i den uten å være forutinntatt, men nysgjerrig, og at det fra før er god stemning mellom dere.
Det kan også være godt for dere å prate sammen med en samlivsterapeut, f.eks på et familievernkontor.
Når det gjelder det med at han selger medisinen sin, så skjønner vi at du blir litt i villrede i forhold til hva du kan gjøre. Du strengt tatt ikke foreta deg noe, du gjør ikke noe ulovlig. Dersom han blir tatt for å selge medisinen sin, risikerer han å bli utestengt fra LAR og for å få en dom på seg for salg av narkotika.  Om han mister jobben sin på grunn av dette, avhenger av hva slags jobb han har fått, men vanligvis vil ikke dette være tilfelle.