ADHD, Aduvanz og liten effekt

Jeg er en kvinne på 40 år som ble diagnoser med Adhd uoppmerksom type for et par mnd siden. Endelig har mange biter fallt på plass og jeg forstår hvorfor jeg noen ganger har kaos i hodet og strever med å finne balanse i følelser og tanker. Er veldig oppegående og ressurssterk.
Har nå prøvd aduvanz i 1 mnd tid og har nå kommet opp på maksdose 70mg. Merker ikke noen klar effekt som jeg egentlig hadde trodd, men merker jeg er mer balansert sånn alt tatt i betraktning. Føler meg litt mer samlet og jeg har ikke de helt store svingningene jeg kanskje hadde før. Det jeg kanskje savner er enda mer ro og mindre kaos og tankekjør. Er såklart veldig glad jeg merker noe bedring, men føler likevel andre har en helt annen god effekt enn meg. At de kjenner en mer tydelig forandring og tydelig at medisinen setter inn og går ut. Jeg kjenner det kun som en liten hangover med hodepine på kvelden når den er ute av systemet.
En tanke som har slått meg er at jeg er overvektig. Veier 110 kg. Kan dette ha noen innvirkning på effekten medisin har? Det har jo ofte noe å si med andre typer medisiner eller alkohol. At de som er større trenger en større dose for å få samme effekt som en på kanskje 60 kg.
Sliter litt med kommunikasjonen med min psykiater og synes det er vanskelig da hun ikke tar så mye initiativ og når jeg spør sier hun bare «det kan kanskje ha noe å si», men ikke noe mer.
Kan dette ha noe med saken å gjøre? Finnes det noen måte man kan teste hvor stor konsentrasjon kroppen faktisk tar opp? Eller skal jeg bare akseptere at dette er den effekten den har?
Føler meg litt rådvill da jeg under hele utredningen fikk høre at om det er adhd du har så kan du ha stor hjelp av medisiner. Og det satt langt inne med meg å prøve dette, da jeg i utgangspunktet har veldig respekt for medisiner. Og nå har jeg vært på en lang vei med først ritalin som gav meg for sterke bivirkninger til å kunne fortsette, til nå aduvanz som har en virkning, men langt fra en virkning der jeg synes det egentlig er verd «risikoen» og visse bivirkninger. Hva ville dere rådet meg til?
Er det evt andre medisiner som kan ha bedre effekt på voksne med overvekt?
Kjenner jeg er demotivert og mye trist pga dette da det ble en stor nedtur

Kvinne, 40 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at du har mange spørsmål vedrørende din diagnose og medisineringen din. Dessverre kan ikke vi hjelpe deg, da vi ikke er helsepersonell og ikke kan svare på spørsmål vedrørende medisinering. Det vi kan anbefale deg, er å kontakte ADHD Norge. Der kan du møte andre i lignende situasjon, og kanskje få svar på noe av det du lurer på.
Når det gjelder spørsmålet vedrørende overvekt og opptak av medisiner, så er det utført få studier av dette, og derfor mangelfull kunnskap vedrørende betydningen av overvekt ved dosering. Dersom psykiateren din jobber med ADHD-pasienter, kan det være at hun har noen kliniske erfaringer vedrørende denne problemstillingen.