Vises etizolam på urinprøve?

Hei. Skal gå på urinprøver i 6mnd i forbinnelse med førerkort. Lurer på on etizolam vises på utinprøver som sendes til laBiratprium? Og hva med sticks?

Mann, 30 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Etizolam er så vidt vi vet ikke en del av det vanlige ruspanelet, og vil derfor ikke slå ut på prøven med mindre det testes spesifikt for etizolam. Det er altså bare dersom legen din ber laboratoriet å sjekke for etizolam at det vil slå ut.
Etizolam er riktignok en benzodiazepin-analog, og vi kan derfor ikke utelukke at det kan gi utslag på benzodiazepiner som gruppe både på laboratorieanalyse og i sticks, til tross for at dette teknisk sett ikke er et benzodiazepin.