Vil testen vise positivt på hasj etter en uke?

hei jeg ble testet med hasj. men sa til foreldrene mine at jeg ikke har gjort det ofte og sist var to uker siden. hasj testen visste positivt fordi jeg hadde røyket samme dag. vil gjærne holde meg til løgnen min. jeg røyket nesten hver dag. har ingen problem med å slutte men lurer på om testen vil vise positivt en uke etter at jeg har røyket (de vil tro det er 3 uker siden).

Kvinne, 15 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Hvorvidt testen vi vise positivt en uke etter at du røyket eller ikke, er vanskelig å forutsi helt presist. Her kan det være en del variasjon fra person til person. I tillegg vil dette f.eks. også handle om hvor mye THC du fikk i deg da du røkte, hvor høy forbrenning du har og lignende. Men om du har røkt hasj hver dag over en periode fram til dagen du ble testet, er det godt mulig at du tester positivt i lengre tid enn en uke etterpå. Du kan lese mer i vår artikkel om cannabis i urin- og blodprøver.
For øvrig vil vi egentlig oppfordre deg til å være ærlig med foreldrene dine – om du klarer å snakke åpent med dem om alt, vil dette sannsynligvis være noe du har glede av i fremtiden. Men valget er selvfølgelig ditt.