Trenger en samtalepartner før alt går til H…

Hei jeg har vært gjennom mange vanskelige år. Har siden 2005 hatt problemer med alkoholen. den snek seg inn på meg og plutselig var den del av meg. Ble forsterket av samlivsbrudd (uten at dette var årsaken.. tror jeg). Har verdens beste samboer, skjønne voksne barn og nytt hus. begynner i ny jobb snart med store krav og god lønn. Innser at jeg er alkoholiker men har ikke noen gang nytet dette på jobb eller i bil. Kjenner at dette eskalerer. Har ikke midler til å legge meg inn på rehab. Trenger en samtalepartner før alt går til H…..

Mann, 55 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Til tross for at du beskriver en vanskelig situasjon, er det godt å høre at du er villig til å ta noen grep. Du etterlyser en samtalepartner, og vi kan komme med noen tips til dette:
• Snakk med legen din. Legen din på sin side kan henvise deg til en rekke ulike tilbud – alt ifra regelmessige samtaler med en spesialist, til innleggelse på klinikk. Hvis økonomien er en begrensning for deg, trenger du ikke tenke på det i offentlig helsesektor. Det er kun privat behandling du selv må betale for.
• Anonyme Alkoholikere. Der vil du kunne snakke med andre som selv har utfordringer knyttet til alkohol. Du vil også kunne få oppnevnt en sponsor, som kan gi deg ytterligere støtte og oppfølging.
• Om du bare trenger noen å snakke med (som ikke nødvendigvis har med alkohol å gjøre), kan vi tipse om Mental Helse 116 123 eller Kirkens SOS 22 40 00 40.
Se gjerne også vår guide Hjelp til å slutte med alkohol. Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat om du vil snakke nærmere om din situasjon.