Trenger å roe ned kroppen, er det greit å ta Xanax?

Trenger noe og roe ned kroppen med en vedkjent anbefalte noe kalt xanax men har hørt om folk som har død av d er det greit og ta xanax ? For og føle meg bedre i kroppen eller er det farlig?!?!?!

Mann, 14 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Om du plages av uro i kroppen, vil vi anbefale andre og mer langsiktige løsninger enn å ta Xanax (eller andre legemidler).
Snakk gjerne med legen din, helsesykepleier på skolen eller en helsestasjon for ungdom hvis du plages av uro. Sammen kan dere prøve å finne en løsning på dette problemet.
Xanax er ikke typisk forbundet med dødelig overdose, men det er likevel et veldig kraftig legemiddel, særlig for en som er såpass ung og ikke har erfaring med denne typen medisiner. I tillegg kan Xanax være veldig avhengighetsskapende. Uansett er det ingen god permanent løsning, da det jo er veldig sannsynlig at uroen kan komme tilbake så snart medisinen slutter å virke.