Tar kokain mellom 6-7 ganger i året, er det farlig?

Hei, jeg er en 41-år gammel mann, er gift og har 2 barn på 6 og 8 år, har veldig bra jobb, med meget god inntekt, jeg har et problem og det er at jeg ikke klarer å si nei til kokain når jeg skal drikke… pga korona så har det
ikke vært mye festing heldigvis.. jeg tar kokain mellom 6-7 ganger i året, men har ikke klart å slutte siden første gang som jeg prøvde det da jeg var 18-år. Begynte med å røyke hasj. Spørsmålet mitt er om det er farlig, jeg tar ikke mer en maks 1-2 gram om gangen. Kan slik bruk også gi varig skader?

Mann, 41 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Skader som følge av kokainbruk er hovedsakelig forbundet med et høyt og regelmessig forbruk over tid. Kokain har riktignok også et visst potensiale for å gi overdoser, og 1-2 gram er egentlig en ganske høy mengde dersom dette inntas over et forholdsvis kort tidsrom. Hvor farlig dette er, vil riktignok komme litt an på hvor ren/sterk kokain det dreier seg om. En vanlig brukerdose ligger på omkring 25-50 mg rent stoff (Gatekokain har imidlertid en renhet som varierer mellom 8 og 95 %, med et gjennomsnitt på 50 % i 2020). Virketiden er gjerne et sted mellom 15-60 minutter, hvor mange tar en ny dose idet virkningen begynner å avta. Utover dette er det dessverre ikke mulig å si konkret hvor store mengder kokain du kan innta før det blir noen risiko for overdose, da dette vil handle om individuell toleranse, følsomhet for stoffet samt generell helsetilstand.
Hvis det er slik at du ønsker å kutte eller redusere forbruket av kokain, vil vi oppfordre deg til å unngå de personene eller situasjonene som øker sannsynligheten for at du bruker kokain. Du sier at alkohol er en utløsende faktor for deg, så sånn sett er det lurt om du unngår å drikke alkohol så lenge kokain er tilgjengelig der du befinner deg. Aller helst bør du jo unngå de situasjonene hvor kokain er tilgjengelig overhodet.
Du er velkommen til å kontakte oss på chat eller telefon om du vil snakke nærmere om dette. Se gjerne også vår guide Hjelp til å slutte med kokain, samt våre faktasider om kokain.