Sterk angst 3 måneder etter MDMA og amfetamin

Hei. I løpet av 2020 har jeg tatt molly og amfetamin jevnlig. Typ 1 gang i uken. I julen hadde jeg en periode over 2 uker der jeg tok molly+ exstacy flere ganger. Ble veldig nedstemt, og bestemte meg for å slutte med alt av rus da jeg så det påvirket psyken min. Siden da har jeg vært litt små angstete men det har gått greit. Har hatt det ganske fint. Etter 3 måneder uten å ha tatt noe som helst, kom det plutselig en dag da det nesten føltes ut som all angsten slapp løs. Har nå gått i 2 uker med masse uro i hodet og angst+ Trykk i brystet. Kan dette være fordi hjernen begynner å gå tilbake til normalt med dopamin og serotonin, og at det er uvant for kroppen min så jeg reagerer med å få angstfølelse? Føler jeg har ødelagt hjernen min av all rusen jeg har tatt og er livredd jeg aldri skal føle meg normal igjen

Kvinne, 21 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Konkret hva som har skjedd med deg, er noe vi ikke egentlig kan vurdere. Dette blir en type helsefaglig råd som ikke er helt forsvarlig å gi, uten å faktisk konsultere en lege eller annet fagpersonell. Vår oppfordring er derfor at du oppsøker legen din for en vurdering.
Generelt kan vi likevel dele noen tanker, uten at dette kan leses som noen fasit for hva som har skjedd i ditt tilfelle.
Forholdet mellom rus og psykisk helse er mildt sagt sammensatt. Hva som forårsaker hva, er ikke alltid opplagt. Men en ting som de fleste er ganske enige om, er at et høyt forbruk av visse typer rusmidler kan fremheve eller forsterke psykiske plager hos enkelte personer. Det er også riktig som du sier, at hjernen og kroppen trenger god tid til å restituere seg, og gjenopprette sin normale balanse av signalstoffer, fra gang til gang etter MDMA- og amfetaminbruk.
Men at dette skal ta hele tre måneder, høres i overkant lenge ut. Videre høres det også litt bakvendt ut at en normal balanse av disse signalstoffene skal gi utslag i form av en angstreaksjon. Sånn sett er det kanskje mer sannsynlig at dette handler om deg og hvordan du er skrudd sammen psykisk, mer enn om rusbruken alene. Men at det kan ha vært en bidragende faktor i større eller mindre grad, er jo ikke helt utenkelig.
Uansett vil vi altså gjenta vår oppfordring: ta kontakt med helsepersonell for en vurdering. Det er den eneste måten du kan håpe på å få noen sikre svar på hva dette dreier seg om, samt hva du bør gjøre videre.