Sluttet brått for 5 uker siden

De siste 4 årene har jeg drukket 3-4ltr. Vin i døgnet.
Sluttet brått for 5 uker siden og har ikke hatt noen nevneverdige plager. Så plutselig fikk jeg noen netter med svette tokter, svimmelhet og feber.
Er dette bare kroppens reaksjon på og kvitte seg med alle giftstoffer…?

Mann, 59 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Først og fremst, gratulerer med dette! Imponerende å høre.
Vi er ikke leger og heller ikke eksperter på abstinensproblematikk. Men vi kan svare på generelt grunnlag.
Etter fem uker uten å merke noe særlig plager, er det veldig merkelig hvis du brått skulle få en reaksjon på alkoholstoppen. Det er mange som kjenner seg dårlige, abstinente, og har symptomer du beskriver, i mange uker. Men hvis du nesten ikke kjenner noe i fem uker, og begynner å svette/feber/svimmel osv, det er svært lite trolig. Det kan være andre årsaker til dine plager, men det må ev. helsepersonell vurdere.
Når du har drukket mye over tid, kan du ha «avfallsstoffer» etter selve alkoholen i blodet i inntil seks uker. Du kan lese mer her.
Vårt råd ville være å se det an. Dersom svettetokter, svimmelhet og feber vedvarer, bør du uansett oppsøke helsehjelp.