Skoleoppgave om rus

Hei. Vi er en gruppe på 5 elever som har et prosjekt på skolen (Sandfallet ungdomskole, Alta) om narkotika og runsmidler. Vi har noen spørsmål som kommer følgende:
Hva er Narkotika?
Hvordan er rusmiljøet i Alta?
Hvor mange i Alta bruker rusmidler?
Hvor mange ungdommer bruker rus i Alta?
Hvilken type rus stoffer er de vanligste i Alta?
Hva gjør politiet når de finner noen som er ruspåvirket?
Hvordan opererer de som selger rus?
Hva skjer med de ruspåvirkede etter at de har vært hos politiet?
Hva skal man gjøre hvis man blir spurt om å ta narkotiske stoffer?
Det hadde vært supert om dere kunne svart noen av disse spørsmålene. Vi skal ha presentasjonen 19.03.2021 så det hadde kjempefint om dere kunne svart denne før 19.03.2021.
Hilsen gruppa fra Sandfallet 🙂

Mann, 14 år fra Finnmark
RUStelefonen svarer:
Vi mener at dere lærer mer om dere finner ut av disse spørsmålene selv, men vi hjelper dere gjerne med noen lenker til hvor dere kan finne informasjon og legger inn et par kommentarer på noen av spørsmålene deres.
Hva er Narkotika?
Anbefaler siden: Hva er narkotika?
Hvordan er rusmiljøet i Alta? Hvor mange i Alta bruker rusmidler? Hvor mange ungdommer bruker rus i Alta? Hvilken type rus stoffer er de vanligste i Alta?
I den grad det finnes en såpass lokal statistikk, kan dere finne informasjon på «statistikk over rusbruk i Norge«.
Hva gjør politiet når de finner noen som er ruspåvirket? Hva skjer med de ruspåvirkede etter at de har vært hos politiet?
Det kan nok variere en del fra sted til sted. Det kommer også an på blant annet hvor gamle de ruspåvirkede er, hvor ruset de fremstår og om de har vært straffet tidligere. Dere kan kanskje ringe politiet å spørre.
Hvordan opererer de som selger rus?
Også dette varierer nok veldig fra sted til sted, men forenklet sett er det grupper som sørger for fremstilling, smugling og salg på brukermarkedet. Med mindre det er snakk om alkohol (som også er et rusmiddel) som selges lovlig over disk til de som har fylt 18 år.
Hvis dere tenker på hvordan dere kan motstå gruppepress kan dere få tips i denne artikkelen om drikkepress. Den handler i utgangspunktet om alkohol men kan fint brukes om andre rusmidler også.
Vi anbefaler dere å se på sidene våre om skoleoppgaver, der kan dere finne mer nyttig informasjon om dere trenger.