Rivotrilabstinens

Hei. Jeg har tatt rivotril 2 mg i 7 år nå, en pr dag. Sliter med angst og kroniske smerter, så da ble det en vane å ta en tabl daglig. Ikke på resept fra lege. Nå er jeg tom for de for første gang, og sliter noe enormt med abstinenser. Fikk utskrevet sobril av min fastlege igår, men de hjelper ikke mot denne uutholdelige smerten som nå skjer både fysisk og psykisk. Dette er det verste jeg har opplevd og jeg tror jeg skal dø hvert minutt. Ingen nedtrappings tid på de da jeg brått ble tom og ikke får tak i flere. Jeg har ikke fortalt legen min om mitt bruk av rivotril. Hva skal jeg gjøre? Jeg klarer ikke dette her alene, aldri vært så «syk» og psykisk ødelagt noensinne som jeg er nå. Jeg har diagnosene adhd og borderline personlighetsforstyrrelse. Umedisinert for dette. Jeg vil helst slippe en innleggelse da det ville gjort mine foreldre meget lei seg og skuffet. Jeg takler ikke dette her, og jeg er helt alene. Hvordan skal jeg klare å overleve , når vil dette gå over? Hva kan jeg gjøre for å minske abstinensene?

Kvinne, 36 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Abstinenser på Rivotril kan, som du opplever, være svært ubehagelig. Det vil gradvis bli bedre, men det kan ta tid ettersom du har brukt det over flere år.
Du spør hva du kan gjøre for å minske abstinensene. Dessverre finnes det ikke noen god oppskrift på dette annet enn å holde ut og være tålmodig. Vi vet at det er vanlig å få hjelp i denne prosessen, det behøver ikke å være innleggelse. Men hvis du skal få den hjelpen du kanskje trenger så må legen vite hva du sliter med. Kanskje kan dere sammen lage en plan for hvordan du skal komme deg gjennom dette, og muligens utrede behov for behandling av ADHD og/eller personlighetsforstyrrelse.
Vi forstår at du ønsker å unngå innleggelse, samtidig som vi håper at du klarer å ta den avgjørelsen som er best for deg til tross for at du er redd for at foreldrene dine blir lei seg. Når alt kommer til alt er nok det viktigste for foreldrene dine at du har det bra og at du får den hjelpen du trenger.