Når narkotika brukes som medisin, er det da farlig?

Hei. Jeg er en 7 klassing som har et prosjekt på skolen om rusmidler. Så jeg har et spørsmål.
Når narkotika brukes som medisin, er det da farlig?

Kvinne, 12 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Det kommer veldig an på flere ting, som f.eks. hvilken narkotisk medisin det dreier seg om, pasientens helsetilstand og lignende. Men det kanskje aller viktigste spørsmålet er: bruker pasienten medisinen slik det er ment? Narkotiske medisiner kan potensielt forårsake skader og bivirkninger for alle, men for å unngå at dette skjer, vil som regel legen anbefale en lavest mulig dose. Så lenge pasienten følger denne doseringen, er risikoen for bivirkninger og skadevirkninger lavere. Om pasienten derimot misbruker medisinen, og f.eks. tar større doser enn de skal, øker også risikoen for bivirkninger og skadevirkninger.