Nå har vi fått en litt vanskelig oppgave … om rus

Hei. Jeg holder på å bli helsefagarbeider, og nå har vi fått en litt vanskelig oppgave.. om rus. Jeg er ikke kjent med rusmidler i det hele tatt, heller ingen andre i gruppa. Noen av spm er:
• Hva slags stoffer finnes det i de ulike tablettene (også må man ha navn på piller, men kommer bare på sobril…?)
• hva heter de ulike tablettene man kan ruse seg på?
også skal vi finne virkning og bivirkning av disse, samt snakke om hvor lett/vanskelig det er å få tak i disse. Har dere noen tips og råd? Hovedspørsmålet vi sliter mest med er navn på de ulike tablettene.. håper dere kan hjelpe!
Takk på forhånd:) er innleveringsfrist i april

Mann, 18 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Vi kan hjelpe dere litt på vei, og gi dere kilder. Gjør det gjerne så avgrenset og enkelt som mulig. Det blir raskt komplisert nok.
Vi har ryddet litt i oppgavene deres, og endret litt på rekkefølgen:
• Hva heter de ulike tablettene man kan ruse seg på?
• Hva slags stoffer finnes det i de ulike tablettene? Gi eksempler på navn på piller.
• Finn virkning og bivirkning av disse
• Hvor lett/vanskelig det er å få tak i rusgivende tabletter?
Hva synes dere? Blir det ikke mer oversiktlig nå?
Her er tips til svar:
• Hva heter de ulike tablettene man kan ruse seg på? Skriv om det mest vanlige. For eksempel, 1) sterke smertestillende medisiner (opioider) og 2) beroligende medisiner (benzodiazepiner).
• Hva slags stoffer finnes det i de ulike tablettene? Les i våre kilder om benzodiazepiner og opioider. Dere finner svarene der. Det holder lenge med 3-4 navn på hver type piller.
• Finn virkning og bivirkning av disse. Se lenkene over. Dere finner svarene der.
• Hvor lett/vanskelig det er å få tak i rusgivende tabletter? Dette kommer an på hvor man er. I de store byene er det lett å kjøpe f.eks. på gaten, mens på små steder foregår handelen nok mer privat/mellom bekjente. Det er også en del som misbruker medisiner de får av lege.