Mor med alkoholmisbruk

Hei.
I denne situasjonen er jeg en datter til en mor med seriøst alkoholmisbruk. Jeg bor veldig langt unna, og føler meg hjelpesløs. Misbruket har pågått over flere år, (Først som et resultat av depresjon) men det virker som det bare eskalerer. Resten av min familie er oppgitt, og det er ingenting de føler de kan gjøre lengre. For å være ærlig, så hadde jeg nok vært den beste personen til å ta vare på situasjonen, men jeg er altfor langt unna til at det skal kunne være mulig. Min mor ser ikke ut til at hun innser at alkohol er slikt et stort problem, men det går altså utover familieforhold, jobb, og hverdagslivet generelt. Jeg føler meg absolutt hjelpesløs, og vet heller ikke hvordan jeg kan gå framover med dette. Hvordan kan man få et nært familiemedlem til å innse at det er et så stort problem? Alle i familien har hatt samtaler med henne om det, der vi har uttrykt vår bekymrelse. Hun mottar dette med «full forståelse» og «jeg kan ikke tro at jeg har fått dere til å føle dere slik!» type respons, som får oss til å tro at hun forstår hva vi snakker om. Dagen etter er hun på flaska igjen dessverre, og har gått bak ryggen til oss alle og sniker. Hva kan vi gjøre?

Kvinne, 31 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er en fortvilende og lei situasjon for deg og for alle berørte. Det å være pårørende til en som drikker for mye, er vanskelig på mange måter. Noe av det som gjør det vanskelig, er nettopp det at det er så begrenset hva en som pårørende kan gjøre, dersom den som selv drikker ikke ønsker endring selv.
Du lurer på hva du kan gjøre for å få henne til å innse at det er et så stort problem som det er. Dere har tatt opp deres bekymringer ved gjentatte anledninger, og det er veldig bra. Men det er ikke noe annet enn dette dere kan gjøre. At hun «snakker dere etter munnen», betyr ikke nødvendigvis at hun ikke selv på et eller annet nivå selv forstår at hun har et problem. Men det er ikke sikkert at hun ser det dere ser, eller evner å ta tak i det.
Annet enn å ta opp bekymringen, kan dere tilby å være med til legen eller undersøke om det finnes noe tilbud som hun kan ta kontakt med dersom hun ønsker det. Dere bør også, for deres egen del, vurdere å kontakte et pårørendetilbud.