Min venn lurer på om han kan bli fratatt sertifikater til bil og båt om han søker hjelp

Hei, jeg har en venn som lurer på om han kan bli fratatt sertifikater til bil og båt om han søker profesjonell hjelp for alkoholavhengighet?
Han kjører jo aldri i påvirket tilstand, men han er redd for å bli fratatt sertifikatene om ham søker hjelp.
Han drikker i perioder når han er hjemme fra havet og har fri.

Mann, 40 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Bil
Ja, han blir trolig fratatt førerkortet. Høyst sannsynlig må han dokumentere edruelighet i 6 måneder før han kan få førerkortet «ett år av gangen i tre år forutsatt at minimum kvartalsvis oppfølging viser kontrollert bruk. Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil fem års varighet, før førerett kan gis med vanlig varighetLes mer om dette her (spesifikke regler for alkohol).
At han ikke kjører beruset, er egentlig irrelevant. Dette handler ikke om brudd på Vegtrafikkloven, men om helsekrav. Spørsmålet er ikke om han kjører i fylla, men om «alkohol, rusmidler eller legemidler brukes i et omfang og på en måte som fører til helsesvekkelse med økt trafikksikkerhetsrisiko«. Her kan dere se på de generelle forskriftene med lenker til gjeldene lovverk.
Båt
Det kommer an på hva slags sertifikat(er) han har. Helt generelt gjelder følgene:
• Båtførerprøven/båtførerbevis – ingen spesielle helsekrav
• Fritidsskippersertifikat – krav om legeerklæring
• Internasjonalt båtførerbevis ICC – krav om egenerklæring
Her er mer informasjon om spesifikke krav for de ulike båtsertifikater.
Tips
Disse helsekravene kan være ganske frustrerende for mange som ønsker hjelp. Men det er samtidig viktig å huske at mange mennesker endrer sine alkoholvaner uten hjelp fra det offentlige. De gjør det på egen hånd, med hjelp fra venner, møtegrupper, nettprogrammer osv. Vi skjønner det hvis din venn blir oppgitt over reglene, men du kan f.eks. be ham kontakte oss så vi kan hjelpe ham å diskutere alternative løsninger og strategier for å drikke mindre (eller være edru) når han er hjemme.
All kontakt med oss er anonym.