Må jeg slutte med psykosemedisinene for å få effekt av amfetamin?

Hei, jeg lurer på om zyprexa og truxal blokkerer effekten av amfetamin?
Jeg har tidligere kun tatt de når jeg føler at jeg er på vei inni en psykose, Men i det siste har jeg tatt antipsykotika daglig for å forebygge nye psykoser siden de kommer hyppigere og hyppigere… men jeg føler at jeg ikke får eufori av amfetamin i det siste?
Kan det være at jeg må slutte med medisinene mine for å få ønsket virkning av amfetamin? Finnes det eventuelt andre medisiner som forebygger psykose uten å ødlegge rusen?

Mann, 23 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Amfetamin er et rusmiddel som i noen tilfeller kan bidra til å utløse psykoser. Dette gjelder særlig ved hyppig bruk, av personer som i utgangspunktet er disponert for psykoselidelse. Om du ønsker å unngå psykoser er vår oppfordring altså at du unngår bruk av amfetamin overhodet, og særlig i sårbare perioder. Å slutte med medisinene er sånn sett noe vi vil fraråde på det sterkeste.
At medisinene vil kunne redusere den euforiske effekten av amfetamin er ikke helt utenkelig, da medisinene og amfetamin kort sagt virker på mange av de samme signalstoffene i hjernen, og hvordan disse produseres (og transporteres). Men å kutte ut eller bytte ut medisinene på grunn av dette, høres altså ut som en dårlig langsiktig løsning.