Legaliser å la folk få bruke akkurat hva de vil

Legaliser å la folk få bruke akuratt hva de vil. De som liker ruse seg er de som gjerne sparer seg i å forsøple kloden de bor. Jeg har 23 dommer fordi jeg trenger amfetamin til adhd diagnosen min. Det er når jeg ikke har medisiner hver eneste gang, at det smeller. Slutt å prøv bestemme over oss, vi bruker amfetamin til vi dør en natulig død uansett hva du du mene. Til opplysning er amfetamin et sentralstimulerende stoff, IKKE ET NARKOTIKUM.

Kvinne, 62 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
RUStelefonen bestemmer ikke hvilken ruspolitikk Norge skal ha, det er det politikerne som gjør. Vi ønsker heller ikke å bestemme over deg eller ditt liv på noen måte. Dersom du ønsker at rusbruk skal legaliseres er vårt beste tips å jobbe politisk for at det skal skje. Engasjer deg politisk og stem på det partiet du opplever har den mest liberale ruspolitikken.
Amfetamin er narkotika i den forstand at det står på narkotikalista, og reguleres deretter. Det er  myndighetene (ved Statens legemiddelverk) som til en hver tid definerer hvilke stoffer som regnes som narkotika. Myndighetene følger også en del internasjonale overenskomster om hvilke stoffer som skal defineres som ulovlige. Gjennom Verdens Helseorganisasjon (WHO) avgjør FN hva som internasjonalt skal regnes som narkotika. To konvensjoner definerer hva som skal kjennetegnes som narkotika; 1) Narkotikakonvensjonen av 1961 og 2) Pskykotropkonvensjonen av 1971 som omfatter planter og stoff utviklet fra dette, og syntetiske stoff. Norge har ratifisert disse konvensjonene.
Men ordet narkotika kommer fra det greske ordet «narke» som betyr bedøvelse. Narkotiske midler var opprinnelig stoffer som virker bedøvende, sløvende og smertestillende, og sånn sett har du rett i at det er litt rart at vi bruker dette ordet om stimulerende stoffer også. Årsaken til det er at da Opiumslovens forbud i sin tid ble utvidet til å gjelde flere stoffer, ble begrepet narkotika benyttet om alle de forbudte stoffene. Det ble altså en overgang fra å bruke begrepet om stoffer med en bestemt type virkning, til å bruke det om stoffer som er regulert på en bestemt måte.