Kul under huden etter injisering, er det farlig?

Hei! Jeg prøvde en sprøyte med speed og heroin. Nå en uke etterpå har jeg strømninger i armen og en kul under huden der jeg satt sprøyta? Er det farlig

Kvinne, 21 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Om du satte sprøyten feil, brukte urent utstyr eller ikke rengjorde huden der du stakk, kan det ha oppstått infeksjon og abscess. Abscess er en byll som danner et pussfylt hulrom i vevet, og oppstår særlig ved bomskudd, det vil si når injeksjonen settes utenfor venen. Disse kan se ut som alt fra en verkfylt kvise til en betent kul. Huden kan også hovne opp og bli farget blålig, gulaktig eller rødlig, og se stram og betent ut.
Du skriver ikke om du har vondt, men vi tenker at det kan være lurt om du oppsøker helsepersonell for en sjekk, i tilfelle du har fått en betennelse som trenger behandling.