Kan venninnen min dø av denne kombinasjonen?

Hei,
jeg har en venninne som er veldig suicidal til tider, og hun sier hun har samlet opp 55 vival, 145 quetiapin og 7 paralgin forte, og hun har tanker om å svelge dette med alkohol (i suicidal hensikt). Er dette en kombisjon som er livstruende? Hvor bekymret burde jeg være for henne? Kan hun faktisk dø av dette?

Kvinne, 30 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en vanskelig situasjon for dere begge. Når det gjelder hvorvidt dette inntaket kan være livstruende eller ikke, blir det dessverre en type spørsmål vi ikke kan svare på. Dette er for at andre ikke skal kunne lese dette svaret, og bruke informasjonen som en oppskrift til å ta livet sitt. Uansett vil dette også være et spørsmål om toleranse for de ulike stoffene, som vil kunne variere fra person til person, avhengig av hvor vant hun er med disse stoffene fra før av.
Hva vi derimot kan si, er at dersom du mistenker at hun er i akutt selvmordsfare, er det bedre å ringe nødetater en gang for mye. Dette kan f.eks. være legevakt 116 117 eller ambulanse 113.
Nå vet vi for øvrig ikke så mye om hvilken erfaring hun har med hjelpeapparatet allerede, men om hun er åpen for å oppsøke hjelp, kan du tipse henne om denne oversikten fra Rådet for psykisk helse.