Kan rusbruk være farlig flere dager etter inntak?

Hei! Natt til søndag og utover mot morgenen tok jeg litt mdma, kokain og amfetamin. Jeg er tidligere ikke så vant til å bruke slike rusmidler, men har gjort det noen få ganger. Nå mandag kjenner jeg enda at hjertet begynner å dunke fort hvis jeg anstrenger meg fysisk, er dette vanlig? Kan det være farlig i flere dager etter?

Kvinne, 23 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Risikoen for akutt farlige reaksjoner er størst mens du er rusa. Det er ikke mer enn litt over et døgn siden du tok disse stoffene. Så du bør se det an litt mer før du blir for bekymret. Det er vanlig å oppleve bivirkninger i flere dager etterpå. Risikoen for bivirkninger øker også når du blander disse tre rusmidlene. Hvis du ikke føler deg bedre om få dager, eller det skulle bli verre, vil vi anbefale deg å ta kontakt med legen din.
Ta gjerne en kikk på faktasidene våre, der finner du en oversikt over vanlige bivirkninger.